Hamr na Jezeře nabízí fascinující putování po Hamerském okruhu

Hamr na Jezeře, Zdroj: https://cs.wikipedia.org/

Vydejte se s námi po místní modré turistické značce na okružný výlet okolo obce Hamr na Jezeře, který vás zavede k mnoha úchvatným přírodním památkám. Představují je významné geomorfologické pískovcové útvary. Naším výchozím bodem bude Hamr na Jezeře na Českolipsku.

Hamr na Jezeře je obec s hamrem pro zpracování rud z 16. století. V 19. století se zde začaly stavět hotely a restaurace a místo se stalo rekreačním střediskem. V 60. letech minulého století se tady začala těžit uranová ruda, ale po útlumu těžby se z obce opět stává vyhledávané místo turistů.

Staňte se členem FB skupiny Fajnvylety.cz a získáte přístup ke stovkám tipů na zajímavé výlety. Podělte se o fotky a zážitky z vašich výletů.

V obci u informačního střediska se nachází menší parkoviště, kde můžete ponechat vaše auto. Vydáte se po asfaltové cestě podél jezera a za hrází pokračujete rovně. Prochází tudy i cyklostezka č. 3046. Na rozcestí Černý rybník odbočíme z cyklotrasy doprava a vydáte se po lesní cestě a kráčíte vedle přírodní památky Rašeliniště Černého rybníka.

Hamr na Jezeře a rašeliniště Černého rybníka

Rašeliniště Černého rybníka je přírodní památka o rozloze 4,25 ha s výskytem ohrožených druhů rostlin a živočichů. Byla vyhlášena roku 1996.

Dále se držíte červené turistické značky a po zhruba 1,5 km chůze v borovém lese se na rozcestí Pod Zběhem napojíte na modrou značku a ocitnete se zpět na cyklotrase. Z ní po chvíli odbočíte doprava opět na lesní cestu. Dorazíte k odbočce na zříceninu hradu Stohánek, která je součástí přírodní památky Stohánek.

Hrad Stohánek

Zřícenina hradu Stohánek je volně přístupná po celý rok a nachází se na stejnojmenném vrcholu s výškou 397 metrů. Po pěšině vyšlápnete asi 200 m do kopce a stojíte před skalním útvarem s pozůstatky hradu. Ten byl založen na počátku 15. století. Po vytesaném schodišti vystoupáte do horní části hradu a po pravé straně schodiště si můžete všimnout zastavení bývalé křížové cesty. Schodiště je hůře schůdné, proto budete muset menším dětem pomoci. Z ochozu hradu budete mít krásný výhled do okolí a můžete spatřit skalní útvar nazývaný Dlouhý kámen, nebo dokonce Ještěd.

Památník generála Sochora

Až si výhled náležitě užijete, vrátíte se zpět k odbočce a dojdete k rozcestí Stohánek, kde je křižovatka s cyklotrasou. Po ní se vydáte doleva po zeleném značení až ke křižovatce dvou silniček, kde se nachází pomník hrdiny 2. sv. války generála Antonína Sochora, který tu zemřel. Zelená značka se dále stáčí doprava na lesní pěšinu, která vás dovede až ke Skalnímu divadlu se skalní branou.

Široký kámen

Po návratu k odbočce pokračujete stále po zelené turistické značce. Zhruba po kilometru cesty po levé ruce uvidíte rozlehlý pískovcový útvar Široký kámen. Ten má dlouhý plochý vrchol a strmé boční stěny. Kvůli jeho délce se mu někdy přezdívá také Titanic, nebo i Dlouhý kámen Hnízdí zde sokol stěhovavý a výr velký.

Obec Hamr na Jezeře

Z rozcestí Pod Děvínem pokračujete stále po zelené turistické značce po asfaltové cyklotrase a lesní cestě až zpět do Hamru na Jezeře.

Trasa výletu vede převážně po lesních cestách, z menší části po asfaltových cestách. Z tohoto důvodu okruh není příliš vhodný pro kočárky. S většími dětmi na odrážedlech bez obav vyrazte, jen na pár místech se vám může stát, že budete muset odrážedlo přenést. Celková délka výletu je přibližně 10 km.

Tip na fajn výlet: Krásným cílem může být pro váš další výlet ke Skále smrti, kde vás čeká reliéf vytesaný do skály, jež vás vtáhne do světa pověstí a legend.

Kde Hamr na Jezeře najdete?